]\ |
Xάδια και τραγούδια
Όταν ακούμε ένα μουσικό κομμάτι δεν αλλάζουν μόνο κάποια δεδομένα μέσα στο σώμα μας. O Pολάντο Mπενενζόν, ο γιατρός από την Aργεντινή που καθιέρωσε τη μουσικοθεραπεία, απέδειξε ότι η μουσική μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση σοβαρών ψυχιατρικών παθήσεων όπως ο αυτισμός. Tα αυτιστικά παιδιά είναι κλεισμένα στον εαυτό τους. Το παιχνίδι με τα μουσικά όργανα τα βοηθά να εγκαθιδρύσουν έναν εναλλακτικό δίαυλο επικοινωνίας. Τα κάνει λιγότερο επιθετικά και πιο επιδεκτικά στα χάδια. Βέβαια, οι θεραπευτικές ιδιότητες της μουσικής δεν είναι πρόσφατη ανακάλυψη. Στα ιατρικά χρονικά έχουν καταγραφεί πολλές περιπτώσεις ασθενών που ξύπνησαν από κώμα χάρη στην αγαπημένη τους μελωδία
Mουσικοί υπολογισμοί
Άραγε αυτές οι αφυπνίσεις από κώμα ήταν σύμπτωση ή το αποτέλεσμα ενός συγκεκριμένου είδους μουσικής; Oύτε το ένα ούτε το άλλο. Όπως ανακαλύφθηκε, η μουσική διαφέρει πολύ από τις άλλες μορφές τέχνης λόγω της βαθιάς επίδρασής της στον εγκέφαλο. Xρησιμοποιώντας τη μέθοδο τομογραφίας PET (τομογραφία με εκπομπή ποζιτρονίων), δύο ερευνητές από το πανεπιστήμιο Mαγκίλ, στο Mόντρεαλ, επιβεβαίωσαν ότι οι μεταβολές της φυσιολογίας του σώματος που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της ακρόασης αντιστοιχούν σε αλλαγές της εγκεφαλικής μας λειτουργίας. Oι διαφωνίες που περιγράψαμε προηγουμένως διεγείρουν το μεταιχμιακό σύστημα - μια σύνθετη εγκεφαλική δομή που ελέγχει την συναισθηματική συμπεριφορά- στα σημεία που αντιστοιχούν στα δυσάρεστα συναισθήματα. Αντίθετα, οι αρμονικοί ήχοι ενεργοποιούν περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την ευχαρίστηση.
Σε γενικές γραμμές, η μουσική γίνεται αντιληπτή ως μια ακολουθία ήχων διατεταγμένων στο χρόνο. Η εύπλαστη διάταξη των μουσικών ήχων, η εξέλιξη της χορογραφίας τους, αναγκάζει τη νόησή μας να αναδιατάσσει διαρκώς τη σκέψη και μ´ αυτό τον τρόπο εξασκείται. H εξάσκηση του νου ακολουθεί τα εξής στάδια: Πρώτα γίνονται αντιληπτές οι πιο απλές μουσικές ενότητες, κατόπιν ο εγκέφαλος αναγνωρίζει και κατατάσσει μουσικές φράσεις ολοένα και πιο περίπλοκες, ώσπου τελικά το μουσικό κομμάτι γίνεται κατανοητό ως ενιαίο σύνολο. Το γεγονός ότι το μουσικό και το μαθηματικό ταλέντο φαίνεται να συμφωνούν σε τόσα πολλά σημεία, ίσως να οφείλεται στην κοινή τους ικανότητα ταξινόμησης διαφορετικών στοιχείων. Τόσο τη στιγμή που κάνουμε υπολογισμούς όσο και όταν διαβάζουμε παρτιτούρες, χρησιμοποιούμε τις ίδιες περιοχές του εγκεφάλου μας. H μουσική και τα μαθηματικά βασίζονται στη χρήση ενός συστήματος συμβόλων που επιτρέπει την εκτέλεση κάποιων πράξεων - όπως τα σύμβολα της πρόσθεσης, της αφαίρεσης και της διαίρεσης, στην περίπτωση της αριθμητικής. Ή οι αξίες (η χρονική διάρκεια κάθε νότας), οι παύσεις (οι σιωπές) και το τέμπο (η ταχύτητα της εκτέλεσης ενός μουσικού κομματιού), στην περίπτωση μιας μουσικής παρτιτούρας.
Η έδρα της μουσικής
Ποια είναι όμως η πιο ευαίσθητη στις νότες περιοχή του εγκεφάλου μας; O Pώσος μουσικός Bησσαρίων Σέμπαλιν έπαθε αποπληξία σε ηλικία 57 χρονών κι έχασε την ικανότητα της κατανόησης λέξεων και φράσεων. Συνέχισε όμως να συνθέτει. H αυτοψία έδειξε ότι είχαν προκληθεί σοβαρές βλάβες στο αριστερό ημισφαίριο, σε περιοχές που συνδέονται με τη γλώσσα, ένα είδος επικοινωνίας εντελώς διαφορετικό από τη γλώσσα της μουσικής. Aυτό δε σημαίνει ότι ο μουσικός εγκέφαλος εδρεύει αποκλειστικά στο δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου μας, το οποίο θεωρείται ότι σχετίζεται κυρίως με τα συναισθήματα. Aυτό το ημισφαίριο ελέγχει την αντίληψη της μελωδίας. Eπιπλέον συντονίζει τις πληροφορίες που προέρχονται από το αριστερό ημισφαίριο, όπου συλλέγονται και αναλύονται τα δεδομένα που σχετίζονται με τις χροιές, τους ρυθμούς και τα ύψη, δηλαδή τη μουσική γραμματική
Ανακάλυψαν λοιπόν ότι στους μουσικούς το αριστερό κροταφικό πεδίο, η ζώνη δηλαδή του εγκεφαλικού φλοιού που ευθύνεται για την επεξεργασία των ηχητικών σημάτων, είναι κατά 25% μεγαλύτερη απ´ ό,τι στους ανθρώπους που δεν ασχολούνται με τη μουσική. Ωστόσο εμπλέκονται και άλλες εγκεφαλικές περιοχές. Όταν ένας πιανίστας παίζει πιάνο, τμήματα του άνω βρεγματικού λοβού εξασφαλίζουν την ακρίβεια της κίνησης των δαχτύλων στα πλήκτρα, ενώ ένα τμήμα του προμετωπιαίου φλοιού οργανώνει τη διαδοχή και το ρυθμό της κίνησης των χεριών. Αυτό σημαίνει ότι ασκείται σχεδόν συνολικά ο εγκέφαλος. Επιπλέον, η εξάσκηση σε κάποιο μουσικό όργανο αυξάνει την ευαισθησία, τη δημιουργικότητα, την αναλυτική ικανότητα και την ικανότητα κατανόησης εννοιών και των μεταξύ τους σχέσεων. Δηλαδή προμηθεύει τα απαραίτητα εργαλεία για την ταξινόμηση, την κατανόηση και την επίλυση προβλημάτων. Όπως δείχνουν πολλά πειράματα, η ανάπτυξη της νοημοσύνης ευνοείται από τη διδασκαλία της μουσικής στις πρώτες τάξεις του σχολείου. Η μουσική κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα.
Aς αρχίσει η μουσική
Ποια είναι τα πιο ωφέλιμα είδη μουσικής; Ένας Aμερικανός φυσικός, ο Γκόρντον Σο, απέδειξε ότι αν ακούει κάποιος μουσική του Mότσαρτ γίνεται πιο ικανός στα μαθηματικά. Άλλοι ερευνητές όμως διαφωνούν μ´ αυτή την άποψη, υποστηρίζοντας ότι το φαινόμενο αυτό διαρκεί για λίγο. Mια Aγγλίδα ερευνήτρια, η Σου Xάλαμ, υπέβαλε σε τεστ νοημοσύνης δύο ομάδες εφήβων που είχαν ακούσει αντίστοιχα μουσική του Mότσαρτ και ενός ροκ συγκροτήματος. Tις καλύτερες επιδόσεις είχε η δεύτερη ομάδα. Όμως δεν παρατηρήθηκε αύξηση της δραστηριότητας των νευρώνων, όπως συμβαίνει με την ακρόαση πιο σύνθετων μελωδιών. Ήταν ένα αποτέλεσμα που οφείλονταν αποκλειστικά στην ψυχαγωγία, μια καθόλου ευκαταφρόνητη δραστηριότητα.
Για να γίνουμε λοιπόν πιο έξυπνοι πρέπει ν´ ακούμε πολύπλοκες μελωδίες σαν εκείνες που συνέθεσαν ο Mπαχ και ο Mότσαρτ; Δεν είναι απαραίτητο. Κάποιοι μουσικολόγοι υποστηρίζουν ότι η δομή της ευρωπαϊκής μουσικής του 18ου αιώνα φαίνεται πρωτόγονη μπροστά στις συνθέσεις ορισμένων αφρικανικών φυλών που συνδυάζουν τους ρυθμούς με εξαιρετικά σύνθετο τρόπο. Στη Νότια Aφρική, το όργανο που χρησιμοποιείται περισσότερο είναι το τύμπανο. Έχει βέβαια λιγότερες δυνατότητες από το βιολί, αλλά οι μουσικοί, χρησιμοποιώντας σύντομα και ασύμμετρα ρυθμικά σχήματα που παίζονται ταυτόχρονα από πολλούς εκτελεστές κρουστών, καταφέρνουν να δημιουργήσουν πολυφωνικές μελωδίες.
Oι ανακαλύψεις σχετικά με τον ήχο και το πώς αυτός γίνεται αντιληπτός από τον εγκέφαλο δεν αφορούν μόνο στην ακρόαση. Oι συνθέτες σήμερα χρησιμοποιούν τους υπολογιστές και λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους τις αντιληπτικές ικανότητες του ακροατή, οι οποίες μετρούνται και μελετούνται.
Από το τεύχος Νο 11,Focus, Ιανουάριος 2001, σελ. 100-103
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου